3 things to do when you innovate your sales process

A few weeks ago I wrote an article about Sales Methodologies and the problems related to the introduction of a new sales methodology.

I identified the main problem with considering the sales methodology as an isolated event while it should be considered an innovation project, an initiative with an uncertain outcome.

This point of of view leads to the idea of a sales methodology as a transactional event which should generate a constant and certain outcome instead of a project to develop.

Today I’d like to write something more about this topic giving you some insights about how to act when you innovate your sales process or your sales methodology: I’ll illustrate what you should do in order to increase the effectiveness of your project by aligning your employees, the people you manage, your colleagues, your stakeholders and so on.

 

When you introduce a new Sales Methodology or when you innovate your sales process you should guarantee the support of the majority of those working with you.

This support helps you in executing the project, in adopting the new solution, in accelerating the change and generates results immediately: those will increase the morale and the motivation of the people who work with you and they’ll be satisfied by your action.

 

In order to achieve this you should do 3 things:

  1. Create context for the communications.
    You create context if you start from why and if you make your message meaningful.
  2. Show them how this project fits into the bigger picture.
    Employees who perform a tactical task often lose the strategic view of the situation, the bigger picture.
    If you want to bring them onboard you should show them this bigger picture, how the new project fits into it, how it relates to their job and how it can help benefit them.
  3. Finds some champions who will support you.
    A champion is someone who supports your project and is willing to help you succeed: sometimes he helps you to gain an advantage, sometimes because of the relationship you have.
    Either way you should remember to get their support in order to increase your lines of communication and obtain acceptance.

 

Finally, the insight is always one: please don’t hesitate to innovate or to propose innovations and keep in mind those 3 suggestions in case your project will go further.

Per riuscirci vi sono principlamente 3 cose da fare:

  1. Crea contesto per la comunicazione.
    Per creare contesto occorre partire dal perché e rendere significativo il tuo messaggio, ossia spiegare al tuo team per quale motivo stai innovando.
  2. Mostra loro come questo cambiamento si inserisce nel quadro generale.
    Questo è un punto a cui sono molto affezionato e su cui scriverò qualche riga in più.
    Un dipendente che esegue è focalizzato principalmente su una task tattica, proprio per questo perde spesso la visione generale e strategica delle attività o dei progetti.
    Se vuoi garantirti il supporto del tuo team o dei tuoi colleghi mostragli il quadro generale e come il tuo progetto di innovazione si inserisce in esso.
    Se riesci, spiega loro come questa attività li influenza direttamente e come può aiutarli a migliorare.
  3. Trova alcuni champions che ti supportino.
    Un champion non è altro che una persona che sposa la tua causa, ne supporta le ragioni ed è disposta ad aiutarti affinché tu riesca.
    Molto spesso lo fa perché ha un vantaggio che gli deriverebbe dal tuo successo, altre volte semplicemente perché ha una forte relazione con te.
    Qualunque sia il motivo, ricordati sempre di ottenere supporto da diversi champions che possano aiutarti a comunicare il cambiamento ed ottenere approvazione.

 

Come sempre, il consiglio è solo uno: non esitare mai ad innovare o a proporre un’innovazione e ricordati sempre di seguire questi 3 consigli qualora un tuo progetto vada a buon fine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CONTACT

For informations
+39 393 097 6270

© 2019 Tobia La Marca | P.IVA 09365921213 | info@thesalesstrategist.it